• Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1950745
    • Do końca roku: 225 dni
    • Do wakacji: 32 dni
  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-05-20

    Imieniny: Bazylego, Bernardyna

  • Kartka z kalendarza

Pedagog szkolny

Podstawową rolą pedagoga szkolnego jest przede wszystkim analiza sytuacji wychowawczej w szkole. Obszary działania pedagoga szkolnego obejmują w zasadzie wszystkie płaszczyzny życia szkolnego. Najogólniej można powiedzieć, że celem pracy pedagoga szkolnego jest uzupełnianie, rozszerzanie  i pogłębianie działalności dydaktyczno-wychowawczej  i opiekuńczej nauczycieli.

Pedagog jest koordynatorem w środowisku szkolnym oraz łącznikiem między uczniami, rodzicami, nauczycielami i innymi instytucjami  opiekuńczo-wychowawczymi w rejonie swojego działania. Główną formą pracy pedagoga szkolnego jest poradnictwo. Polega na pomocy w rozwiązywaniu aktualnych problemów powstających w codziennej pracy szkoły.

 

Do zadań pedagoga szkolnego należy między innymi:

  •  Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
  • Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych.
  • Organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych oraz wyrównywaniu i likwidowaniu zaburzeń rozwojowych w formie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, dydaktyczno – wyrównawczych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne, o charakterze terapeutycznym, a także innych odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
  • Organizowanie działań związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
  • Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
  • Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego, w tym działań z zakresu profilaktyki uzależnień.
  • Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli.
  • Diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych, wykorzystując w tym celu metody i techniki  dostosowane do  sytuacji, prowadzenie zajęć integracyjnych                 w poszczególnych klasach.
  • Wspieranie uczniów i rodziców w sytuacjach problemowych prowadząc konsultacje indywidualne.
NA GÓRĘ